ET3cutaway2s-web

Budoucnost cestování? Vakuové trubice!

extr_mn__rychl__cestov_n__vakuovou_trubic__nap_____4fa2b6bf0eTentokrát zase jeden článek z oblasti vědy. Konkrétně se jedná o možnou budoucnost v cestování. Lidé chvátají čím dál tím více, proto je logické, že se musí zrychlovat i možnosti dopravy, hlavně na delší vzdálenosti. Tento problém by mohl řešit systém vakuových trubic (ETT), jediné co nám brání ve vyšších rychlostech je odpor vzduchu. Systém ETT je založen na podobném principu jako jsou vlaky Maglev ty dosahují rychlostí kolem 500km/h, pro zajímavost nejvyšší dosažená rychlost je 581km/h. Vlaky Maglev vlastně levitují na elektromagnetické polštáři 5-10cm nad dráhou, vytvořeným 2 stejně polarizovaný magnety, které se buď přitahují nebo odpuzují. Toto řešení je velmi výhodné co se týče spotřeby energie, bohužel další aspekty jako údržba, výstavba kolejí, které musejí být stále ve stejné výšce je již dražší a náročnější na realizaci.

 

Teď konkrétně k ETT, princip bude víceméně stejný, akorát se bude využívat uzavřených trubic, ve kterých bude vakuum, takže nebude docházet k brzdění vlivem odporu vzduchu. Kapsle by měli podle odhadů být asi 1,5m dlouhé a vážit pouze okolo 180kg, většina trubic by se měla nacházet pod zemí, ale v případě problémů je možné je postavit i nad zemí. Dovnitř by se mělo vejít +-6 pasažérů a náklad o hmotnosti kolem 350kg. Díky menším velikostem systému by realizace neměla být cenově náročná. Rychlosti by teoreticky mohly dosáhnout až 6500km/h, další výhodou je postupné zrychlování systému, pasažér by neměl pocítit vyšší zrychlení než G1.

Zde přikládám krátké video jako ukázku

Další výhodou tohoto systému je jak bylo zmíněna výše celková cena na provoz, realizaci atd. Vlakové soupravy jsou velmi drahé jak na výstavbu, tak na provoz a v neposledním řadě jsou náchylné na poruchy a počasí, hlavně v případě letadel. Podle prozatímních výpočtů je tento způsob dopravy 10x levnější na zrealizování než vlaky MagLev a dokonce i o 1/4 levnější než dálnice, dvojice těchto trubic by dokázala efektivně nahradit 32 pruhů dálnic. Toto jsou ale zatím teoretické podklady a realita může být jiná, to ovšem nemění nic na tom, že je to velmi zajímavý koncept. Již nyní je na programu vystavění prvního prototypu toho systému. Vize je taková propojit celý svět tímto systémem trubic a výrazně tak urychlit přesuny na delší vzdálenost i přepravu zboží. Pro příklad podle výpočtů by cesta z New Yorku do Pekingu měla trvat pouhé 2 hodiny a cena takové cesty by se teoreticky měla pohybovat kolem 100$, ale samozřejmě úvodní ceny budou mnohem vyšší, ale postupem času budou klesat na výše uvedenou částku, možná ještě níže.

Samozřejmě výstavba systému bude mít i svoje problémy, stejný problém jako u vlaků MagLev, a to konstantní výška kolejí, podle předpokladů vše bude řízeno pomocí počítačů, tím pádem by měla být doprava velmi bezpečná. Dalším problémem mohou být povolení ke stavbě od jednotlivých států, ale to je zatím daleká budoucnost a nebo také ne :).

Source HERE: VTM

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *